Op 1 oktober 2015 organiseerde het HMC een docentendag voor alle docenten in Rotterdam en Amsterdam. Wij, De Denkschool, hebben die dag twee maal een workshop gegeven.
Met ongeveer 15 docenten per groep hebben we eerst gekeken naar het verschil en de overeenkomsten tussen een filosofische en wetenschappelijke vraag. Daarna hebben de docenten in groepjes een filosofisch gesprek gevoerd. Op die manier konden de docenten oefenen met de rol van gespreksleider. Zij moesten zelf een startvraag bedenken bij het zien van een reeks verschillende stoelen.
Tijdens de nabespreking vonden de docenten het vooral lastig dat zij als gespreksleider geen deel uit konden maken van het gesprek. Dit is dan ook de grootste uitdaging als je gaat filosoferen met kinderen, maar ook met volwassenen. Zeker als docent ben je geneigd om het gesprek te sturen, want het is belangrijk om naar een lesdoel toe te werken.
Voor ons was het erg leuk om te zien hoe de docenten worstelden met de door hun bedachte filosofische vraag. Dit gebeurde met veel enthousiasme, want een enkeling bleef zelfs nog napraten.