Op vrijdag 23 februari heeft De Denkschool een teamdag verzorgd op de Heldringschool Rotterdam.
We hebben heel het team kennis laten maken met verschillende vormen van een filosofisch gesprek. Op die manier konden zij ervaren wat het voor de kinderen betekent om deel te nemen aan een gesprek.
De aftrap van de teamdag was een gesprek over het schip van Theseus. Hieronder een fragment van het gesprek met de leerkrachten.
Als je alle onderdelen van het schip vervangt, is het dan nog wel hetzelfde schip?
“Het is nog steeds hetzelfde schip, maar een beetje vervangen.”
“Als je op een school het personeel verandert, blijft het toch dezelfde school.”
“Niet het schip van Theseus verandert, want de functie of het doel is nog hetzelfde, maar alleen de onderdelen veranderen.”
“Mijn huis is nu mijn huis, maar als ik ga verhuizen, dan wordt het huis van iemand anders. Het gaat om de baas, om de eigenaar. Zolang Theseus de eigenaar is van het schip, dan blijft het hetzelfde schip.”
“Is Theseus er nog, want als er niet meer is, dan is het niet meer hetzelfde schip.”
“De bestemming van het schip is onveranderd, ook al plak je er andere onderdelen op. De oorspronkelijk basis gedachte dat het schip onderweg is naar Athene blijft hetzelfde.”
“Het schip blijft hetzelfde zolang het schip dezelfde naam heeft.”
Wat maakt nu of het schip verandert is of niet
“Het zijn niet de losstaande dingen die het maken.”
Wat zijn al deze dingen samen?
“De verandering.”
“Het ligt aan het persoon, dus wat je er zelf van vindt.”
Waarom denk je dat het om een eigen mening gaat?
“Mensen beslissen door wat ze belangrijk vinden.”
Heeft dit invloed op hoe we over de verandering van het schip nadenken?
“De eigenaar beslist de bewindvoering. Als je ermee kunt leven, dan blijft het hetzelfde schip. Als de eigenaar dingen verandert, dan kan het ook niet meer mijn schip zijn.”
“Als je doel of de bestemming hetzelfde blijft, dan blijft herbestaan. Dan maakt de vorm niet uit.”
“Dat ligt aan je persoonlijkheid.”
“Ik denk ook dat het een gevoel is. Ook al verandert alles, je kunt de bestemming nog hetzelfde hebben, maar het niet meer voelen.”
“Er zijn dingen die moeten veranderen. Je kunt niet zonder mast varen.”
“Als we meegaan met veranderingen, dan blijft het hetzelfde.”
Kan alles veranderen en toch hetzelfde blijven?
“De veranderingen moeten bij jou zelf passen.”
“Wat is de definitie van hetzelfde?”
“Als het exact een kopie is.”
“Er wordt een replica gebouw van de Titanic, maar die is niet hetzelfde.”
Wat is dan hetzelfde?
“Als er geen verandering is.”
“Ik zou beredeneren of ik op het schip van Theseus op mijn plek ben.”
“Stel het schip verandert van koers. Welke mate van aanpassing lever je? Of stop je ermee?”
“Het is een kwestie van overleven.”
“Ik kan toch zelf eraf stappen?”
“Waarom heeft verkracht niets te maken met hetzelfde blijven?”
“Of het schop hetzelfde blijft is afhankelijk van jouw veerkracht.”
“Veerkracht heeft te maken met hoe je omgaat met veranderingen.”
“Als je me de veranderingen kunt dealen, is het schip dan nog hetzelfde?”
Bij de afronding van de teamdag kregen we nog wat feedback van de leerkrachten.
[su_quote]Ik vond het heel leuk. Ik heb bewondering voor de kinderen die filosoferen. Het is hard werken.[/su_quote]
[su_quote]Door zelf te filosoferen in een groep kon ik die frustratie van de kinderen ervaren. [/su_quote]
[su_quote]Ik wil gewoon dat er een antwoord komt. Ik wil iets goed of fout hebben.[/su_quote]
[su_quote]Kinderen kunnen hierdoor leren omgaan met losse eindjes of rafeltjes. We zijn het gesprek samen aangegaan.[/su_quote]